VAD ÄR BILPOLERING
Polering är den process som har störst inverkan på slutresultatet, både vad gäller färgens utseende och glans. Polering tar bort defekter på klarlacken som gör ytan matt, såsom virvlar, repor, glorier, etsningar, färgdefekter såsom apelsinskal och droppar, oxidation etc., inte de djupare skadorna. Dessa brister orsakar ljusfragmentering, minskar ljusreflektion, skapar diseffekter och minskar bildskillnaden. Syftet med polering är att försiktigt ta bort alla de små defekter som blir över från användningen av fyllmedel, tätningsmedel, glasyrer och externa medel som döljer den verkliga effekten av den underliggande lacken.
NÄR OCH HUR OFTA MAN POLERAR MAN BILEN
Vårt råd är att gå vidare med polering vid uppenbara defekter eller när vi helt enkelt tänker få vår bil att se så snygg ut som möjligt. Vi skulle då i allmänhet säga att man polerar sin bil 1 eller 2 gånger per bils liv, efter en fullständig rengöringsprocess.
För att skydda det erhållna resultatet hänvisar vi till guiden "Tvätta och torka".
För att hålla färgen i gott skick rekommenderar vi användning av SC0 Hydro Sealant eller SC1 Sealant, underhållen med H20 Coat och W1 Quick Detailer för att minimera poleringsbehovet.
Poleringsalternativen är varierande, vi på Fra-Ber rekommenderar:
Manuell polering.
Polering med hjälp av en slumpvis orbital polermaskin.
Polering med roterande polermaskin
IBLAND ÄR MASKINEN MER EXAKT ÄN MÄNNISKAN
Det polska landskapet erbjuder flera alternativ, så många att det är svårt att välja det bästa för vårt specifika fall. För entusiaster rekommenderar vi att ha ett lack av varje typ, så att du kan möta varje utmaning samtidigt som du får bästa resultat. Med så många tillgängliga polishalternativ kan det bli svårt att välja den mest effektiva produkten för ögonblickets behov. Varje lack är olika, och med tiden kommer du att kunna känna igen dem och agera därefter.
Nedan presenterar vi en lista över de vanligaste lacken och deras användningsområden, vi hänvisar dig också till vår guide "Ofullkomligheter på karossen" för att lära dig om några redan testade kombinationer av lack:
FÖRENING
F1 Force One av Innovacar från Fra-Ber bör endast användas för mycket skadade fordon eller för att ta bort spår av slipverkan (börjar med P1500 grit). Denna blandning används med den vita pad som har en mycket hård yta lämplig för den typ av arbete, till vilken det är bra att kombinera en finish med P1 Polish Up med den blå medelmjuka pad.
A1 All In One från Innovacar från Fra-Ber är ett medium polish som korrigerar måttliga defekter, till och med räfflor, och ger en extremt hög glansgrad, från ett korn på P2000. Mindre aggressiv än en förening. För den som söker maximal glans rekommenderas dock att använda P1 Polish Up efteråt. All in One är ett mycket populärt lack på marknaden då det är ett "allt i ett ettsteg" vilket innebär att du kan slutföra ett helt jobb utan att byta produkt utan bara pad: först den orangea medelhårda dynan och sedan den blå medelmjuka dynan.
P1 Polish Up by Innovacar by Fra-Ber syftar till att ta bort de minsta defekter från lacken, såsom mikrofläckar och hologram. Polish Up tar inte bort djupa defekter, utan används för att den kan behandla lacken för att uppnå maximala nivåer av glans och intensitet med extrem mildhet för att uppnå en bil med spegeleffekt och bana väg för efterföljande applicering av ett vax eller tätningsmedel. Den blå medelmjuka dynan är lämplig för denna typ av tillstånd.
HUR MAN TVÄTTAR OCH TORKAR BILEN
TVÄTTFREKVENS
Vi rekommenderar att tvätta en gång var tionde dag eller så.
VATTENINFORMATION
Det kan tyckas självklart, men i tvättprocessen är en av de viktigaste komponenterna vatten. Närmare bestämt dess mineralsammansättning. Du kan testa detta genom att hälla lite vatten på en motorhuv och kontrollera om det finns några märkbara spår av kalk på ytan när den har torkat. Om så är fallet rekommenderar vi ett osmossystem som förhindrar dessa problem.
BILTVÄTT I BILDETALJERING
Förtvätt är en starkare rengöring för att ta bort envisa föroreningar. Många förtvättprodukter är dock för aggressiva och kan ta bort skyddande beläggningar av applicerade tätningsmedel eller vaxer. Av denna anledning rekommenderar vi att använda SP1 Prewash, som är speciellt utformad för att inte påverka beläggningar och för att garantera perfekt resultat även på de svåraste ytorna (krom, packningar, etc.), i både spray- och skumform.
HUR MAN FÖRTVÄTTAR
Läs alltid bruksanvisningen för produkten före användning och rekommendationerna efter användning. Blanda inte olika rengöringsprodukter, vi rekommenderar användning av Innovacar-produkter för att vara säker på resultatet. Fortsätt enligt följande:
Förbered Innovacar förtvättlösning.
Spraya lösningen (med en nebulisator eller en förtryckspump) från cirklarna och uppåt.
Låt produkten verka.
För oskyddade bilar med tunga rester, betydande lager av lera och/eller andra typer av smuts rekommenderar vi en grundlig sköljning i beröringsfritt läge med en högtryckstvätt med tryck över 160 bar. Om bilen är väl skyddad och det bara finns en liten mängd smuts kan den rengöras genom mekanisk borttagning (handske/svamp). Om det behövs, upprepa steg 2 och 3.
Töm, skölj och fyll hinkar med färskt vatten.
Fortsätt att tvätta och torka fordonet.
Råd:
Tvätta inte i direkt ljus eller på heta ytor (i detta fall, kyl dem med vatten i förväg).
Om du arbetar i direkt ljus, börja med de områden som inte är direkt exponerade och förhindra att ytan torkar ut.
Börja med de sektioner där smutsen är mest envis så att kontakttiden för förtvätt blir längre.
Följ alltid bruksanvisningen i bruksanvisningen.
BILTVÄTTFASEN I BILDETALJERING: HUVUDMETODERNA
Att tvätta bilen på bästa möjliga sätt är en viktig och grundläggande aspekt av bildetaljer och behandling. Här finns specifika guider för de olika metoderna och behandlingarna för att få ut det bästa ur denna fas.
TRADITIONELL TVÅHÅNGSTVÄTT I BILDETALJERING
Metoden med två hinkar är ett av de säkraste sätten att ta hand om din bil, även i kombination med andra metoder som skumlans eller sköljfri tvätt.
Förtvätt och förbered sedan två hinkar. Det första kommer att användas för Innovacar-schampot (S1 Wash&Coat eller S2 Foamy), det andra för att skölja av handsken och/eller skummet. För tvätt rekommenderar vi att du använder handsken för den övre delen av fordonet och svampen för den nedre delen.
Förbered lösningen med vatten och schampo i de mängder som anges i bipacksedeln, blanda.
Blötlägg handsken/svampen i hinken med schampo.
Börja på toppen av bilen och tryck lätt, kör handsken/svampen över fordonet.
Rengör vid behov handsken/svampen i sköljhinken genom att gnugga den på ett galler för att få bort så mycket föroreningar som möjligt.
Upprepa steg 3, 4 och 5 tills hela fordonet har tvättats.
Skölj fordonet noggrant uppifrån och ned, helst med en högtryckstvätt minst 160 bar.
Fortsätt till nästa steg.
Råd:
Skölj handsken/svampen ofta, ta bort så mycket smuts som möjligt.
Var noga med att inte fiska botten av hinken med svampen för att undvika att samla upp rester som kan skada ytan. Av denna anledning rekommenderar vi användningen av våra hinkar med ett galler i botten Det Bowls.
Följ alltid bruksanvisningen i bruksanvisningen.
TVÄTT MED SKUMLANS I BILDETALJERING
Användning av skumlansen kan ytterligare minska risken för färgen, möjliggöra bättre spridning av rengöringsmedlet och fördröja torkning. Det är bra att komma ihåg att användningen av denna metod, när den inte flankeras av andra, bara tillåter att smuts tas bort från en regelbundet tvättad bil. En LS3 Foam Lance eller liknande krävs för att fortsätta med denna teknik.
Hur man utför tvätten med en skumlans.
Tillsätt skumschampo (S2 Foamy) eller Innovacar förtvätt (SP1 förtvätt) i angivna mängder till LS3 skumlanstanken och fyll på med vatten.
Skaka lösningen för att blanda den.
Justera lansöppningen till önskat förhållande enligt den valda spädningen.
Täck fordonet med skum från botten.
Låt produkten verka.
Fortsätt med rengöring genom mekanisk borttagning (handske/svamp) eller noggrann sköljning, helst med en högtryckstvätt med ett tryck över 160 bar. Om det behövs, upprepa steg 5 och 6.
Fortsätt till nästa steg.
Råd: När du använder lansen beror utspädningen av tvättmedlet på flera faktorer:
Tryck av rengöringsmedlet.
Typ av injektor (varje märke har en injektor som skapar vakuumet, t.ex. 1,25 betyder 1 liter för varje 25 liter vatten).
Lansöppningsinställningen.
Produktdensitet.
Till exempel, om vi antar:
Högtryckstvätt: 140 bar.
Injektor 1.25.
Lansöppning: allt stängt.
Produktdensitet: 1 g/cm3 som vatten.
Vi använder rent schampo eller förtvätt i lansen.
VATTENFILMTEKNIK I BILDETALJERING
Vattenslöjatekniken, även kallad "vattenduk"-tekniken, bygger på principen att skapa en vattenfallseffekt som drar med sig vattnet som finns på ytan. Om det görs på rätt sätt, speciellt på fordon som behandlats med tätningsmedel eller vax, kommer endast ett fåtal spår att finnas kvar, lätt att ta bort med en trasa.
Hur man utför vattenslöjatekniken.
Observera: Tekniken kan appliceras på en bil behandlad med H20 Hydro Coatoch tvättas noggrant. Den fungerar bäst på bilar skyddade med Innovacar av Fra-Ber-vax och/eller tätningsmedel som SC0 Hydro Sealant och SC1 Sealant.
Utrusta dig med en vattenslang eller vattenkanna utan spruta.
Börja från toppen av fordonet, skölj från vänster till höger tills vattnet börjar rinna ner från kanterna. Börja från toppen av fordonet, skölj från vänster till höger.
Sänk snabbt ned slangen eller vattenkannan för att "fånga" det fallande vattnet från toppen av fordonet, flytta den här gången från höger till vänster.
Sänk ner röret igen och fortsätt i motsatt riktning, flytta från vänster till höger.
Fortsätt med denna teknik tills du har nått botten av fordonet.
Torka klart fordonet.
TORKNING AV FORDONET I BILDETALJERING
Felaktig torkning är ett av de vanligaste, men också mest påverkande, misstagen som görs vid rengöring av en bil. För bästa resultat, innan du använder en trasa, är det lämpligt att använda en elektrisk torktumlare för de områden som är svåra att nå, såsom kanter på tätningar, mellanrum mellan sektioner etc. Detta kommer att förhindra dropp i senare skeden eller vid omstart.
Torkduken i mikrofiber är också en oskiljaktig komponent i rengöringsprocessen. Innovacar erbjuder två mycket tjocka och mjuka tyglösningar för att absorbera mer vatten och smuts (upp till 7 gånger mer än bomull) är perfekta för användning på behandlade bilar: Micron XXL och Micron Buffing.
Hur man torkar fordonet ordentligt.
Om inga efterföljande polering eller keramiska behandlingar är planerade, använd H20 Hydro Coat sprutad medan bilen fortfarande är våt, för att underlätta glidningen av vattenfilmen och ge skydd och briljans.
Använd vattenslöjatekniken.
Om du har en elektrisk tryckluftstork, torka svåråtkomliga områden som kanterna på tätningar, bultar, speglar, fönster och strålkastare.
Börja från toppen av fordonet och arbeta dig ner, torka bort (undvik att trycka på) eventuellt kvarvarande vatten med mikrofiberduken.
Om du gör en underhållstvätt rekommenderar vi att du avslutar med W1 Quick Detailer med en Micron 2Face mikrofiber för att förbättra bilens glans.